ADOS2
Start -> Usługi -> ADOS2
Czym jest ADOS-2 ?
ADOS-2 Jest to obecnie najbardziej wiarygodne i uniwersalne narzędzie służące do przeprowadzenia dokładnej, rzetelnej i obiektywnej diagnozy w kierunku zaburzeń spektrum autyzmu ( w tym Zespołu Aspergera ). Badanie polega na podejmowaniu różnych interakcji z dzieckiem, w formie zabaw i dialogów, według ściśle przestrzeganego scenariusza. Każde zachowanie jest skrupulatnie opisywane i oceniane według kryteriów diagnostycznych. Dzięki temu rodzice otrzymują szczegółowy raport, opisujący zakres i nasilenie cech spektrum autyzmu. ADOS-2 stosuje się u dzieci już od 12 miesiąca życia, można nim diagnozować także młodzież i dorosłych.
Jakie zachowania mogą Cię zaniepokoić ? Kiedy warto wybrać się z dzieckiem na specjalistyczną diagnozę?
-
Dziecko lubi bawić się zabawkami w specyficzny sposób – np. układa klocki, lalki, autka w rzędzie, kolorami lub według wybranego przez siebie klucza.
-
Dziecko bawi się samodzielnie i sprawia wrażenie całkowicie pochłoniętego czynnością – nie reaguje na imię.
-
Dziecko przejawia dużą trudność w dostosowaniu się do nowego miejsca – ma problemy adaptacyjne, przywiązuje się do schematów, negatywnie reaguje na zmiany.
-
Dziecko odwzorowuje głosy ze swojej ulubionej bajki, książki czy z reklam – powtarza zasłyszane zwroty w rożnych sytuacjach.
-
Dziecko wykazuje duże zainteresowanie wirującymi przedmiotami -np. wpatruje się w bęben pralki albo samodzielnie wprawia się w ruch kręcąc się w kółko.
-
Dziecko bardzo mocno interesuje się jednym wąskim zagadnieniem -np. samolotami, pociągami, dinozaurami. Rozmawia głównie na ten temat, często w sposób narzucający się.
-
Dziecko nie rozumie żartów, sarkazmów – rozumie słowa dosłownie, dzieci mogą się śmiać z dowcipów, ponieważ czują, że powinny naśladować innych, ale zapytane o szczegóły nie są w stanie wytłumaczyć puenty.
-
Mowa bardzo często nie rozwija się prawidłowo – zazwyczaj jest opóźniona, nie towarzyszą jej inne sposoby komunikacji np. za pomocą gestów. Uwaga! - w Zespole Aspergera mowa zazwyczaj rozwija się prawidłowo.
-
Dziecko ma problemy z inicjowaniem kontaktu, ze zdobywaniem kolegów, ze wspólną zabawą – dziecko nie tworzy bliskich przyjaźni, tylko pozorne więzi. Chce się bawić na swoich zasadach, ma trudności w przestrzeganiu reguł społecznych.
-
Dziecko ma nadwrażliwość lub ograniczone reakcje na bodźce - np. na dotyk, dźwięki, światło.
Pamiętaj!
Powyższy opis to tylko kilka wybranych przykładów. Każda osoba w spektrum autyzmu jest inna i u każdej autyzm przejawia się różnym zestawem cech z różnym nasileniem.